Sök:

Sökresultat:

1217 Uppsatser om Den professionella läraren - Sida 1 av 82

Hur idrottsla?raren motiverar eleverna till fysisk aktivitet i skolan och pa? fritiden

Inledning: Motivation a?r ett ord som a?r va?l bekant inom skolans va?rld, och ett ord som a?r viktigt inom idrott och ha?lsa. Elevers insta?llning till a?mnet idrott och ha?lsa a?r avgo?rande, inte bara fo?r deras skolga?ng, utan a?ven i det fortsatta livet. Som sto?d och hja?lp till att stimulera eleverna till en god insta?llning till fysisk aktivitet finns idrottsla?raren.

LĂ€rares yrkesetik. : En litteraturstudie.

Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka hur la?raretik definieras, motiveras och fo?rva?rvas enligt yrkesetisk litteratur fo?r la?rare och la?rarstudenter. Fo?rhoppningen a?r att underso?kningen ska bidra till att ge kunskap om den etiska dimensionen i la?rares arbete och om den kompetens la?rare beho?ver fo?r att kunna hantera etiska konflikter i skolans vardag.Uppsatsen a?r en kvalitativ textanalys av tre bo?cker om yrkesetik som anva?nds pa? la?rarprogrammen i Sverige. Bo?ckerna a?r:La?raren i etikens motljus av Trygve Bergem, professor i pedagogik.La?rares yrkesetik av Roger Fjellstro?m, docent i praktisk filosofi.Den va?rdefulla praktiken av Kennert Orlenius, fil.dr.

Informell formativ bedömning i matematikundervisningen

Informell formativ bedo?mning a?r inte bedo?mning som tenderar att dokumenteras och sammanfattas till ett betyg, utan den bedo?mning som via dialoger i klassrummet hja?lper la?raren att avgo?ra vad eleverna kan eller om de ha?nger med i det la?raren fo?rso?ker fo?rmedla. Fo?r att bedo?mningen sedan skall vara formativ kra?vs det att informationen som la?raren fa?r fram vid dessa dialoger anva?nds som grund i fortsatt undervisning. Syftet med den ha?r studien a?r att fo?rdjupa kunskapen om informell formativ bedo?mning inom matema- tik pa? gymnasieskolan.

Musik, idrott och prestation

Detta arbete besta?r av en underso?kning om hur en musikla?rare och en idrottstra?nare jobbar med deras elever respektive spelare info?r en prestation. Underso?kningen inkluderar ocksa? hur musikla?raren och idrottstra?naren jobbar med efterarbetet av en prestation. Genom kvalitativa intervjuer och observationer har jag underso?kt deras olika metoder.

Upp pÄ tÄ, snabba fötter! : En kvalitativ studie om feedback i idrottsundervisningen pa? ho?gstadiet

Forskning har visat att ra?tt utformad feedback kan ha va?ldigt bra effekt pa? elevers la?rande. Idrottsla?rarens uppgift a?r att hja?lpa elever utveckla sina kunskaper och fa?rdigheter i a?mnet, vilket kan go?ras med feedback som verktyg. Med detta som grund var mitt syfte att, genom observationer av idrottslektioner och en la?rarintervju, underso?ka hur en idrottsla?rare anva?nder feedback i sin undervisning samt om och i sa? fall hur elever fa?r ge feedback till varandra.

Kommunikation bortom orden : En etnografisk studie om hur la?rares actio och ickeverbala kommunikation pa?verkar elevers motivation

Syftet med detta examensarbete a?r att fa? insikt i hur la?rarens ickeverbala kommunikation och actio pa?verkar elevers motivation. Utifra?n en etnografisk arbetsmetod observerades en svenskla?rare pa? en gymnasieskola under fyra lektionstimmar fo?r att underso?ka hur la?raren kommunicerade med sina elever ickeverbalt. Parallellt med observationerna intervjuades ba?de la?raren och eleverna som deltog i underso?kningen.

Icke-professionella modeller i modereklam - En fallstudie av MQ:s reklamkampanj

Uppsatsen behandlar vilka för- respektive nackdelar icke-professionella modeller kan medföra i modereklam. För att belysa detta fenomen har vi, genom en kvalitativ undersökning bestÄende av informantintervjuer och fokusgruppsdiskussioner, studerat MQ:s senaste reklamkampanj och deras val av modell. UtifrÄn studien kan det konstateras att det har nÄgon betydelse om klÀdföretag anlitar professionella eller icke-professionella fotomodeller i sin reklam, eftersom det primÀra för konsumenterna Àr att modellen Àr attraktiv och har utstrÄlning. Modereklamen ska Äterge en kÀnsla av glamour, skönhet och ett efterstrÀvansvÀrt ideal som Àr anpassat efter mÄlgruppens behov och önskningar. Vidare kan vi konstatera att icke-professionella modeller innebÀr ett strategiskt val av klÀdföretaget för att positionera sig gentemot sina konkurrenter och skapa varumÀrkeskÀnnedom hos sin mÄlgrupp.

Undertextning : kvalitetsskillnader mellan professionella undertextare och amatörer

Syftet med denna studie var att utifrÄn olika kvalitetsnormer jÀmföra och analysera skillnader mellan professionella undertextares undertexter och amatörers undertexter. Dialogen frÄn fyra filmer parades med motsvarande undertexter av professionella undertextare sÄ vÀl som av amatörer, varpÄ skillnader registrerades, viktades samt analyserades. Resultaten visar att det föreligger signifikanta skillnader mellan undertexter av professionella undertextare och amatörer pÄ ett flertal punkter, som till exempel struktur och semantik, reduktion och expansion, antal tecken, antal ord, exponeringstid samt antal undertextenheter. GenomgÄende sÄ översÀtter amatörerna originaldialogen mer ord-för-ord Àn vad de professionella undertextarna gör, samtidigt som de professionella undertextarna stryker stora delar av dialogen, vilket innebÀr att tittare som anvÀnder amatörundertexter fÄr betydligt mer text att lÀsa, vilket i sin tur innebÀr att mindre tid Àgnas Ät filmernas bildmÀssiga innehÄll..

LÀsmotstÄnd och lÀsupplevelser : en intervjustudie med högstadieelever

Uppsatsens o?vergripande syfte a?r att underso?ka fo?resta?llningar och uppfattningar hos elever som uttrycker ett starkt motsta?nd mot sko?nlittera?r la?sning i skolan. Med utga?ngspunkt i elevernas upplevelser av fiktionsla?sning a?r uppsatsens ambition ocksa? att reflektera o?ver la?rarens roll, hur la?rare kan arbeta tillsammans med eleverna och vad la?rare kan la?ra sig av dem.Fo?r underso?kningen har fyra elever intervjuats som alla tillho?r en sa?rskild undervisningsgrupp da?r jag a?r undervisande la?rare och ansvarig fo?r svenskundervisningen.Underso?kningen visar hur viktigt det a?r att lyssna pa? eleverna. Na?r la?raren lyssnar pa? sina elever a?r de ocksa? beredda pa? att lyssna pa? la?raren och mer o?ppna fo?r att ta till sig den kunskap skolan har att erbjuda.

MedmÀnsklighet eller professionalitet? - En kvalitativ studie av socialarbetares reflektion kring sig sjÀlva som professionella hjÀlpare

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur socialarbetare reflekterar kring sig sjÀlva som professionella hjÀlpare utifrÄn aspekterna tanke och kÀnsla, samt hur denna reflektion kan komma att pÄverka den professionella hjÀlpen. Uppsatsen grundar sig pÄ följande frÄgestÀllningar: Hur definierar socialarbetarna den professionella hjÀlpen? I vilka situationer identifierar socialarbetarna att den professionella hjÀlpen tar sig uttryck? Vilka konsekvenser anser socialarbetarna att professionaliseringen av hjÀlpen fÄr för dem som professionella hjÀlpare? Metod: Uppsatsen har en kvalitativ ansats med intervjun som datainsamlingsmetod. Fem intervjuer med verksamma socialarbetare har genomförts. Empirin har analyserats utifrÄn tre tidigare forskningsprojekt inom ÀmnesomrÄdet samt med hjÀlp av tre definitioner av reflektionsbegreppet.

Undertextning : Kvalitetsskillnader mellan professionella undertextare och amatörer

Syftet med denna studie var att utifrÄn olika kvalitetsnormer jÀmföra och analysera skillnader mellan professionella undertextares undertexter och amatörers undertexter. Dialogen frÄn fyra filmer parades med motsvarande undertexter av professionella undertextare sÄ vÀl som av amatörer, varpÄ skillnader registrerades, viktades samt analyserades. Resultaten visar att det föreligger signifikanta skillnader mellan undertexter av professionella undertextare och amatörer pÄ ett flertal punkter, som till exempel struktur och semantik, reduktion och expansion, antal tecken, antal ord, exponeringstid samt antal undertextenheter. GenomgÄende sÄ översÀtter amatörerna originaldialogen mer ord-för-ord Àn vad de professionella undertextarna gör, samtidigt som de professionella undertextarna stryker stora delar av dialogen, vilket innebÀr att tittare som anvÀnder amatörundertexter fÄr betydligt mer text att lÀsa, vilket i sin tur innebÀr att mindre tid Àgnas Ät filmernas bildmÀssiga innehÄll..

I ljuset spricker hÀxorna - En kvalitativ studie med professionella om skam

Syftet med studien Àr att undersöka hur professionella uppfattar begreppet skam utifrÄn mötet med patienter och behandlingsprocessen. För att fÄnga in uppsatsens syfte har vi haft följande tvÄ huvudfrÄgestÀllningar:- Hur ser professionella pÄ skambegreppet utifrÄn sin teoretiska kunskap och praxis?- PÄ vilket sÀtt nÀrmar sig de professionella patienternas eventuella skam- och skuldkÀnslor i behandlingen?Uppsatsen Àr baserad pÄ kvalitativa intervjuer med sex professionella med olika yrkesbakgrunder inom det sociala fÀltet. Samtliga av de intervjuade har lÄng erfarenhet av samtal med mÀnniskor. I studien problematiseras skuld- och skambegreppet, skammens uppkomst och yttring diskuteras, och fenomenet skamlöshet blir belyst.

Om motivation, motgÄngar och bemÀstrandestrategier hos hobby- och professionella ryttare

Individer som utövar nÄgon typ av sport utsÀtter sig för bÄde psykiskt och fysisk pÄfrestning. Denna pÄfrestning kan vara nÄgot som stressar individen och mÄste dÀrför hanteras och bemÀstras pÄ nÄgot sÀtt.  Syftet med studien var att undersöka vad som motiverar hobby- respektive professionella ryttare, finns det nÄgon skillnad i upplevelsen av motgÄngar i sin sport mellan hobbyryttare och professionella tÀvlingsryttare, och om grupperna har olika sÀtt att bemÀstra motgÄngar. Deltagarna var 11 kvinnor, fem professionella ryttare och sex hobbyryttare. Analysen gjordes genom meningskoncentrering, dÀr olika teman utformades efter studiens frÄgestÀllningar.

Gemensam eller delad vÀg mot mÄlet? : en studie av elevers och pedagogers syn pÄ hinder och möjligheter i lÀrandet.

Utbildning a?r en ra?ttighet fo?r alla och den ger ocksa? fortsatt tillga?ng till andra samha?llsra?ttigheter. I dag upplever ma?nga elever i gymnasiet ett misslyckande och avbryter utbildningen eller ga?r ut skolan utan fullsta?ndiga betyg. Det som ha?nder i klassrummet a?r en stor pa?verkansfaktor pa? elevens studieresultat.

Svenska professionella golfspelares upplevelser och beskrivningar av socialt stöd : En kvalitativ intervjustudie

Syftet med studien var att undersöka socialt stöd hos svenska professionella golfspelare. För att besvara syftet undersöktes följande frÄgestÀllningar: (1) Hur upplever svenska professionella golfspelare socialt stöd? (2) Hur beskriver svenska professionella golfspelare socialt stöd? En intervjuguide baserad pÄ Social Support Scale skapades och intervjuerna genomfördes pÄ (N=10) professionella golfspelare. De var mellan 20-27 Är och hade tÀvlat i golf mellan 6-14 Är pÄ bÄde en nationell och internationell nivÄ. För att analysera resultatet anvÀndes en kvalitativ innehÄllsanalys med deduktiv ansats.

1 NĂ€sta sida ->